Op 23 november 2017 vond de 18e editie van het Afdelings- en Medisch Secretaressecongres plaats. Onze blogger Maagje er weer bij. Hier lees je haar persoonlijke verslag.
Wie ben ik?
Nou even voorstellen dan maar. Mijn naam is Maagje, ik woon in midden Nederland, ben afdelingssecretaresse, werk 12 jaar in onze kliniek waarvan de laatste 4 jaar op de afdeling voorbereiding grote ok’s. Een afdeling waar ik helemaal op mijn plek ben. Het is iedere dag een uitdaging om alle puzzelstukjes weer op zijn plek te krijgen. Juist dat puzzelen vind ik echt super leuk. Interactie tussen artsen, verpleegkundige, patiënten en familie is iets waar ik van geniet.
Zo, daar gaan we op weg naar het secretaressecongres in Ede. Ik moet even schakelen, want gisteravond is bij ons de stroom uitgevallen, dus mijn voorbereidingen liepen heel anders dan gepland. Wel gezellig hoor, met een kaarsje in de hand naar de slaapkamer, maar niet echt fijn als je nog wat wilt voorbereiden. Al met al is alles goed gegaan en ben ik op tijd in de ReeHorst.
O ja, stop nou niet met lezen van dit blog want het is echt de moeite waard! Het Afdelings-& Medisch Secretaressecongres 2017 haalt je uit de sleur en laat je met goede ideeën naar huis gaan.
Nog even snel loop ik naar de zaal beneden voor thee met wat lekkers. Wat ziet het er weer gezellig uit. Exact om 9.30 uur is in de aula de opening door de altijd enthousiaste Anke van Luyt. Het belooft een mooie dag te worden.
Lastige gesprekken
9.45 uur Hoe blijf je professioneel in lastige gesprekken door Ellen Zuidmeer
Wow, wat een enthousiast dame. Een spetterende presentatie met prachtige tips over hoe je professioneel blijft en omgaat met moeilijke patiënten, met die collega aan de telefoon die er geen zin in heeft, de arts die geïrriteerd en onverstaanbaar is. We hebben een gezamenlijk doel: het welzijn van de patiënt. Daarbij is het ook leuk om lekker met elkaar in de flow te zitten. Hoe ga je daar nu mee om als het niet lukt, tactvol, gericht maar wel professioneel. Op een enthousiast manier heeft Ellen verschillende type mensen belicht en verteld hoe je daar op kunt reageren. Hoe zeg ik dat nu snel en net zo mooi als Ellen? Er zijn vier soorten mensen (lees patiënten, collega’s):
1 = de drammer, tiran de sarcast
2 = de klager, zeurder, het slachtoffer, de zwartkijker, die van ja maar….
3 = de complimenteuze, de afhankelijke meedenker
4 = de enthousiaste, amicale entertainer
Reageer op een karakter met de tegenpool: 1 benaderen met type 3, 2 benaderen met type 4. Als je er dan over nadenkt, is het eigenlijk zo simpel. Je ziet gewoon al dat het werkt. Erg leuke lezing, enthousiast, warm en vol humor.
Datalekken
10.15 uur Veilige zorg = veilig omgaan met patiëntgegevens door Wouter Klinkhamer
Een mooi stukje bewustzijn over omgaan met gegevens. Door gewoonte verlies je vaak een stukje alertheid die o zo belangrijk is. 29% van alle datalekken komt uit de zorg. Niet gek als je weet dat er in het darkweb enorme bedragen om gaan in het verspreiden van patiëntendossiers. Deze spreker weet waar hij het over heeft. Wat mij het meest is bijgebleven: check, check, check je mail op persoonlijke, privacygevoelige gegevens voordat je deze verstuurt. En een goede tip: wachtwoorden zijn o zo makkelijk te kraken, dus neem geen woord maar een zin als simpele en doeltreffende beveiliging. Dit was zeker een heel nuttige lezing.
Taalexpert
Even pauze en dan snel door naar de volgende ochtendsessie. Ik heb er zelf twee bezocht, gewoon omdat het kan ;-). Het eerste deel van Gerda Pluymert: Taal is echt mijn ding. Wat is Gerda een taalexpert en wat kan ze alles toch duidelijk verwoorden. Mooi om te zien, ze daagt me zelfs uit om me toch weer eens wat beter in de Nederlandse taal te verdiepen.
Feedback
Halverwege ben ik overgestapt naar de workshop van Ellen Zuidmeer: Leer hoe feedback geven gemakkelijker wordt. Natuurlijk, dat gaat niet vanzelf maar op de manier zoals Ellen het vertelt heb je zeker handvatten om aan de slag te gaan. Ze bespreekt het johari-venster (als je het niet kent is het de moeite waard om je in het johari-venster te verdiepen). Wat is bekend bij jezelf en wat bij de ander, wat weet je samen? Gebruik dit in je communicatie. Waar het allemaal om draait: feedback geven werkt alleen als je zelf feedback kunt ontvangen. Dus vraag er ook naar. Bedenk altijd of het de moeite waard is en wat wil ik met mijn feedback bereiken? Zorg dat je stevig staat, heb het lef feedback te geven maar ook te ontvangen. Uiteindelijk wordt je er gezamenlijk beter door. Zie het als een verrijking, iemand die je feedback geeft neemt je serieus. Dat is een gedachte waar ik me helemaal in kan vinden.
Gedoemanagement
Nu eerst even lekker lunchen, waarbij we direct de gelegenheid hebben om met leuke collega’s kennis te maken. Voor de eerste middagsessie heb ik gekozen voor gedoemanagemt van Frank Schurink. Dat leek me wel wat, we worden allemaal zo in beslag genomen door allerlei gedoe waardoor dit onderwerp me wel aansprak. Het was een sessie boordevol energie. Interessant is hoe gedoe van invloed is op de werking van je brein. Nog interessanter is wat je er zelf in kunt sturen. Gedoe is er en zal er altijd zijn, wat jij er mee doet bepaalt of het je tot last is. Het omarmen van gedoe zet je brein tot actie aan. Besef dat het er is, maar laat je er niet door leiden. Als gedoe hetgeen is dat je leidt, is er geen plaats voor ontwikkeling.
Actie!
Als laatste bezoek ik de workshop Communiceren is actie! van Marc Kappers. Een zeer energiek gebeuren, erg leuk opgezet. Doelstelling van de sessie was om ons als groep behoorlijk te ergeren, ons uit balans te brengen, en daarbij ook het bewustzijn te stimuleren. Het bewustzijn dat om actie vraagt, zeker als dingen niet zo gaan zoals je verwacht. Dat uit balans brengen en ergeren is goed gelukt. Ik moet zeggen echt een toffe sessie boordevol energie waarbij we zelf hard moesten werken.
Grote Flow Show
De Grote Flow Show van Frank Schurink en Maarten Fijnaut was de afsluiter van de dag. Cabaret zou jullie niet misstaan, heren. De Grote Flow Show borduurt voort op gedoemanagement. Hoe laat je het gedoe achter je en kom je in de flow? Een leuke opening van de heren door collega’s die reeds de sessie gedoemanagement hebben bezocht te gebruiken om anderen bij te praten die deze sessie niet hebben bezocht. Ook een manier om in de flow te komen ;-). Ook hier wordt de werking van ons brein belicht. Hoe zet je negatieve energie om in positiviteit, hoe stuur je je brein? Herken en erken dat er gedoe is, dat mannen en vrouwen verschillend zijn, besef dat gedoe iets van jezelf is waar je dus zelf mee aan de slag kan. Wees je ervan bewust dat je niet alles onder controle kunt hebben. Controle is een illusie, controle willen hebben zal je blokkeren.
De dag is omgevlogen en met nieuwe ideeën en handvatten ga ik op weg naar huis. Ik heb nu al zin in het volgende congres!