Voor de vaste bezoekers aan het Secretaressecongres zijn ze zeker geen onbekenden: congresontwikkelaar Henriëtte, eventcoördinator Manouk en marketingmanager Liza. Met zijn drieën zijn ze verantwoordelijk voor de bekendmaking, organisatie en uitvoering van het congres. Na twee jaar beperkingen door de coronamaatregelen gaat het congres op 14 april weer in volle glorie van start. De dames zelf kunnen niet wachten. Hoewel ze alle drie ook voor andere congressen verantwoordelijk zijn, vinden ze het Secretaressecongres stiekem het leukste. Waarom? “Omdat het iedere keer weer een feestje is.”
Tekst Ellen Smink
Het Secretaressecongres van april is alweer de 28ste editie van dit evenement dat iedere keer weer tot de laatste stoel is uitverkocht. De invulling ervan is in de loop der jaren sterk veranderd, vertelt Henriëtte die, in samenspraak met haar collega’s, het programma samenstelt en de sprekers benadert. “De secretaresses willen meer beleving en niet alleen een droog verhaal horen. Natuurlijk blijven er praktische onderwerpen als Outlook tips en Moderner Schrijven, maar daarnaast wil men vooral ook een gezellige dag. Wel eentje met inhoud, waarbij je ook iets kunt leren, maar die gezelligheid staat centraal. Wat ook nieuw is, is dat we muziek aan het programma toevoegen. Dat gaat voor een heel andere sfeer zorgen.”
Eigen ontwikkeling
De laatste jaren is er nog een andere opvallende verandering merkbaar die je terugziet in de onderwerpen. “Je eigen ontwikkeling staat meer voorop en dat hoeft niet alleen over werk te gaan maar ook privé”, vertelt eventcoördinator Manouk. Zij is verantwoordelijk voor het logistieke gedeelte van het congres en zorgt er onder andere voor dat iedereen op het juiste moment op de juiste plek is. “Ik ben inmiddels zo betrokken bij het congres dat ik ook meedenk over de inhoud. Ik kijk er ook erg naar uit om straks in april zonder coronamaatregelen weer bij elkaar te zijn en het een ontzettend leuke groep mensen de hele dag naar de zin te maken. Ik ben ook blij dat we sinds november 2019 weer workshops in ons programma hebben. De afgelopen twee jaar moest er vanwege de coronamaatregelen veel worden bijgestuurd. Er zijn sprekers die al twee jaar een uitnodiging van ons hadden liggen, maar die steeds werden uitgeschreven. Twee keer hebben we het congres online georganiseerd en afgelopen november was het congres hybride met een deel van de secretaresses thuis en een deel op 1,5 meter afstand van elkaar in de zaal.”
Feelgood gevoel
Op de vraag wie ze de leukste spreker vinden, noemen de dames unaniem de naam van dagvoorzitter Anke van Luijt. Marketingmanager Liza: “Ze is een vertrouwd gezicht, want we werken al jaren met haar samen. Behalve dat ze de dag aan elkaar praat, geeft ze zelf ook altijd een lezing of workshop. Iedere keer weer weet ze net dat onderwerp de pakken waar mensen op dat moment door geraakt worden. Daardoor zorgt ze voor een heel interessante toevoeging aan het congres. We streven er ook naar om het programma zo afwisselend mogelijk te maken. In april hebben we bijvoorbeeld Elise Schaap die iets meer entertainment brengt en voor een feelgood gevoel zorgt. Ook voor Erik Scherder, die we in de online-editie van april vorig jaar hadden, was veel belangstelling. Voor ons een reden om hem nog een keer te vragen voor het congres van november.”
Altijd een feestje
Het Secretaressecongres is lang niet het enige congres dat de dames voor hun werkgever Bohn Stafleu van Loghum verzorgen. Henriëtte: “Maar het is voor ons alle drie wel het meest favoriete congres. Dat komt ook omdat we er zelf zo’n lol in hebben. Het is altijd weer een feestje om dit met elkaar te mogen maken. De secretaresses zitten in ons hart en dat zie je terug in het programma. We willen ze toch vooral een leuke dag bezorgen waarbij ze ook nog wat opsteken.” Marketingmanager Liza lachend: “Bij de aankondiging van het congres stuur ik ook altijd een mailtje naar de managers met de tekst: ‘heb je al een leuk cadeautje voor je secretaresse’.”
Meegroeien met secretaresses
Dat er vooral de laatste tien jaar veel nieuwe onderwerpen aan het congres zijn toegevoegd, heeft te maken met het feit dat het werk van de secretaresse veranderd is. Henriëtte: “We groeien met de secretaresses mee. Van oudsher was de secretaresse toch iemand die werkte vanuit de rol: je krijgt een opdracht en zo moet je die uitvoeren. Dat is niet meer van deze tijd. Nu beheert ze veel meer haar eigen werk. Dat zie je dan weer terug in workshops als de Coachende Secretaresse. Ook de actualiteit speelt mee. Een aantal jaren geleden hadden we als onderwerp het veilig omgaan met het elektronisch patiëntendossier. Dat was toen nieuw terwijl het nu standaard is. We vragen bij de evaluatie ook altijd welke sprekers of welke nieuwe thema’s de secretaresses willen horen. Met hun reacties zijn we blij, want uiteindelijk maken we het congres echt voor hen.”