19-06-2018 – In ‘De werkdag van …’ vertelt een secretaresse in de zorg over haar werkdag. Dit keer kijken we mee over de schouder van Ursula van Os. Ursula werkt 36 uur bij het Zeeuwse Admiraal De Ruyter Ziekenhuis (ADRZ). 28 uur per week is ze managementsecretaresse voor het OK Complex en de overige tijd werkt ze als managementsecretaresse voor de ICT. “Mijn dagindeling is nooit hetzelfde”, zegt Ursula. Een kijkje achter de schermen van een uitdagende baan.
Door Ellen Smink
Wie is Ursula?
“Ik ben 47 jaar en getrouwd. Samen hebben wij twee jongens van 15 en 13 jaar. Ik ben opgegroeid in Amsterdam en omgeving. Mijn man is een Zeeuw en in 2006 verhuisden we naar Zeeland. Na mijn opleiding Secretaresse Nederlands kwam ik via het uitzendbureau in de ziekenhuiswereld terecht. Bij banen in de commerciële sector vond ik het erg lastig om met de druk om te ‘presteren’ om te gaan. De non-profit sector trok mij daarom meer aan. In Amsterdam werkte ik tien jaar op de Intensive Care van het OLVG: aanvankelijk als secretaresse op de dagbehandeling en Intensive Care en later als managementsecretaresse Intensive Care. In Zeeland startte ik als vervanger van iemand die met zwangerschapsverlof was bij een organisatie voor kinderrevalidatie. Daarna werkte ik ruim 9 jaar als medisch secretaresse op de polikliniek neurologie van het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis in Goes. Eind 2015 startte ik voor 28 uur als managementsecretaresse OK Complex in het ADRZ.”
Dubbele functie
Anno 2018 is Ursula’s baan uitgegroeid tot een 36-urige werkweek en combineert ze haar werk voor het OK Complex met de ondersteuning van het ICT-management. Onder het OK Complex vallen ook de Centrale Sterilisatie Afdeling, het Opnameplein, de afdeling Preoperatieve Screening en het Poliklinische Verrichtingen Centrum. Samen vormen deze afdelingen de sector Medisch Ondersteunende diensten, waaronder ook onder andere de afdelingen Pathologie en de apotheek vallen.
Willekeurige werkdag
“Mijn dagindeling is nooit hetzelfde. De werkzaamheden voor ICT en het OK Complex lopen door elkaar heen. Voor het management van beide afdelingen ben ik verantwoordelijke voor het agendabeheer, ik zorg voor verslaglegging van verschillende overleggen (in aanwezigheid van o.a. teamleiders, medisch specialisten, medisch managers, bedrijfskundig managers, apothekers en OK- en ICT personeel), ik plan borrels en ik verzorg uitjes. Ook onderhoud ik telefonisch contact met ICT-vertegenwoordigers, houd ik maandelijks de reiskosten van alle medewerkers van het OK Complex bij, regel ik jubilea van medewerkers, verzorg ik bloemetjes voor patiënten etc. Kortom, ik heb veel plan- en regelwerk, wat mijn werk heel afwisselend en daardoor erg leuk maakt.”
Uitstapjes naar andere ziekenhuizen
“Onderdeel van mijn werkzaamheden is ook het regelen van ‘uitstapjes’ naar het Pathologisch laboratorium, Pathan in Rotterdam, waar ik dan een overleg plan. Het ADRZ Pathologie is een samenwerkingsverband aangegaan met Pathan en Pathan is gevestigd in het Franciscus Gasthuis in Rotterdam. Het leuke van deze uitstapjes vind ik dat je dan ook kennismaakt met andere ziekenhuizen. Dit geldt ook voor ZorgSaam in Terneuzen, waar ik eveneens geregeld een overleg plan. Het ADRZ zelf heeft drie locaties: Goes, Vlissingen en Zierikzee. Zelf werk ik voornamelijk in Goes. In februari 2017 is het nieuwe complex van de OK opgeleverd in het ADRZ-Goes. Er zijn zes operatiekamers, ingericht met apparatuur van Siemens. Het ADRZ huurt de ruimtes en de apparatuur. Het voordeel van deze constructie is, dat het ADRZ zelf geen grote investeringen hoefde te doen.”
Sieraden thuis
“Mijn werkplek is echt op het OK Complex. Dat betekent dat ik me zelf ook altijd moet omkleden in OK-kleding. De werkplek is erg leuk, maar niet altijd even handig. Op sommige dagen heb ik op verschillende tijdstippen elders in het ziekenhuis overleg. Dat betekent ook dat ik me op een dergelijke dag meerdere keren moet omkleden. Mijn sieraden laat ik daarom tegenwoordig maar thuis.“
Ontzettend genieten
“In tegenstelling tot mijn vorige functie op de polikliniek neurologie, heb ik in mijn huidige functie geen direct contact met patiënten. Soms mis ik dat wel een beetje. Daar staat tegenover dat ik hier veel vrijheid heb en dat vind ik heel wat waard. Mits ik geen overleg heb, kan ik mijn tijd zelf indelen. Mijn werktijden zijn van 7.30 tot 17.00 uur, maar ik start vaak al om zeven uur en werk dan door tot halfzes. Die extra tijd compenseer ik dan weer op een ander moment, als daar tijd en ruimte voor is, Dan begin ik bijvoorbeeld ’s ochtend wat later of stop eerder. Het is net wat er op een dag in mijn agenda gepland staat. En dat wisselt, zoals eerder aangegeven, met de dag. Juist die afwisseling maakt dat ik elke dag met veel werkplezier naar mijn werk ga en ontzettend geniet van deze baan”.