De werkdag van…. Petra Blouw

30-08-2017 – Dit keer kijken we mee over de schouder van Petra Blouw, secretaresse dagbesteding Kameleon en DAC (Dag Activiteiten Centrum) Zwammerdam, beide onderdeel van Ipse de Bruggen met meerdere vestigingen in Zuid-Holland, waarbij zorg voor verstandelijk en meervoudig gehandicapten centraal staat.

Door Ellen Smink

Even voorstellen
Petra Bouw is 39 jaar. Ze is 12 jaar getrouwd met Thijs en samen hebben ze twee dochters van 8 en 5 jaar. Knutselen met en genieten van de kinderen, samen dingen ondernemen, een filmpje pakken, op stap gaan met vriendinnen en een bezoek aan de sauna, zijn zaken die in haar vrijetijd hoog op haar lijstje staan. “En gek doen”, voegt ze eraan toe. “ik geniet van het leven en alle mensen om mij heen”, aldus Petra. Ze startte haar carrière bij Ipse de Bruggen 19 jaar geleden  in het toenmalige Huize Ursula in Nieuwveen als Begeleider Wonen op een groep van 12 cliënten. “Mijn werk was vooral gericht op de verzorging van de cliënten. Daar hoorden huishoudelijke taken bij maar bijvoorbeeld ook de bewonersvakantie, wat een feest was om te doen.”
Na twee jaar kwam Petra terecht bij de dagbesteding van Kameleon en DAC Zwammerdam. “Ik heb dat werk 11 jaar lang met veel passie en plezier gedaan. Mijn belangrijkste doel was cliënten activiteiten bieden die pasten bij wat ze konden, en alle vaardigheden die ze al konden in stand houden. Door de jaren heen ging ik er steeds meer taken bij doen. “Ik ben altijd een creatieve regelneef geweest en vond het fijn om alle zaken rondom het gebouw, of het organiseren van activiteiten of de roosters te doen.”

Duizendpootfunctie
Ruim vijf jaar geleden kwam er op haar werk een vacature voor secretaresse dagbesteding,  een nog nieuw in te vullen functie voor 28 uur per week. Naast taken als dossiers opruimen en herinrichten, notuleren, roosteren voor de groepen en agendabeheer van de locatiemanagers, moest de nieuwe medewerker ook kunnen invallen op de groepen. Petra solliciteerde en werd aangenomen. Spijt van haar overstap heeft ze nooit gehad. “Het is inmiddels uitgegroeid tot een complete duizendpootfunctie. Ik werk voor twee zorgmanagers die bij elkaar vijf locaties onder zich hebben: DAC, kameleon, Kromme Spaak, Beweging en de Sjop. Ik ben zowel een vraagbaak als uitlaatklep voor medewerkers en cliënten. Een echte spin in het web.”
Naast haar ‘gewone werk’ doet Petra veel projecten. Zo presenteerde ze onder andere een  talentenshow voor cliënten en een darttoernooi voor mindervaliden. Ook verzorgt ze eenmaal per zes weken samen met twee collega’s  ‘Radio Drietakt’, een radioprogramma dat alleen te beluisteren is op het terrein. Hier kunnen cliënten bellen, plaatjes aanvragen of zelfs in de ‘studio’ als host aanwezig zijn.

Een willekeurige werkdag
Net zoals bij de secretaresses in de vorige uitgaven is ook bij Petra geen werkdag hetzelfde. Daarom hierbij het verslag van een willekeurig gekozen werkdag.

9.00 uur: Start op het DAC
“Ik start mijn computer op en zet de waterkoker aan voor de thee. Ondertussen vraag ik  aan mijn collega hoe het gaat en neem even wat taken door. Dan komt de eerste cliënt mijn kantoor binnenlopen.  Elke dag komt hij zich, voordat hij gaat werken op de groep, bij mij ‘melden’. We houden even een gezellig praatje, wensen elkaar een fijne dag en gaan aan de slag.”

9.15 uur: De eerste medewerkers druppelen binnen
“De eerste medewerkers druppelen binnen. Vaak krijg ik vragen als: ‘Weet jij hoe iets werkt?” “Een machine is stuk, kan jij opdracht geven om hem te laten maken?” Of:  “Zijn er nog werkjes die we kunnen doen met de cliënten?”  Ik beantwoord alle vragen voor zover ik kan en ga daarna mijn mail door spitten. Ondertussen beantwoord ik de nodige telefoontjes. Dit gaat de hele ochtend door, met tussendoor regelmatig klusjes die meteen opgelost moeten worden. Een medewerker is ziek geworden en moet naar huis. Ik ga samen met de overige collega’s kijken hoe we dit het beste kunnen oplossen, en of ik iets kan betekenen voor de groep. Een meneer van de brandveiligheid komt langs. Alle brandmeldpunten moeten worden nagekeken,  dus ik loop netjes mee en toon hem alle punten.” “Regelmatig loop ik de groepen op om te kijken hoe het gaat en of er nog vragen zijn. Ik maak altijd even een praatje met de cliënten, maar het is vooral ook even knuffelen. Men is blij om mij te zien, en andersom ook! Die persoonlijke aandacht is zo essentieel, daar geniet ik het meeste van!”

12.00 uur: Lunchtijd
“Samen met mijn manager en een collega ga ik lunchen in ‘De Haven’, ons pas opgeknapte Grand Café . Even kletsen met elkaar over alledaagse dingen of het werk. En, zo nu en dan, ook even gekkigheid met elkaar.”

13.00 uur:  Mutaties in het cliëntvolgsysteem
“Alle ‘noodzaken’ zijn vanochtend gesust. Nu kan ik me richten op mutaties die moeten worden gemaakt in ons cliëntvolgsysteem, zoals cliënten die starten op dagbesteding of wijzigingen in hun planning hebben. Ik handel de vragen af die de zorgmanagers en of collega’s mij hebben gesteld. Zo nu en dan komt er een cliënt even iets vragen/doorgeven. Vervolgens voer ik de registratie die binnen onze instelling word bijgehouden in. Ook sluit ik de webkas af omdat er morgen weer een nieuwe maand begint.”

14.30 uur schoonmaak
“Ik heb een overleg met de coördinator van de schoonmaakdienst. We bespreken of alles naar wens verloopt en of er zaken zijn die nog moeten worden aangepakt. Ook hebben we het over een stukje toekomstvisie. Hieruit vloeien weer een aantal zaken voort die geregeld/nagevraagd moeten worden.
Weer een klus erbij.”

16.30 tijd om naar huis te gaan
“Ik sluit de ramen, haal het zonnescherm omhoog, pak mijn tas alvast en sluit alle kasten af. De computer doe ik als laatste, wie weet komt er nog een snelle vraag van iemand. Ik wens mijn manager en collega een fijne avond. Doe rustig aan en geniet van je avond roep ik nog even! Een volle drukke dag was het weer, maar voldaan ga ik naar huis met het idee: morgen weer een drukke maar leuke dag.”