đ PERSOONLIJKE GROEI
“Je bent altijd een mengeling van meerdere kleuren, maar er is wel Ă©Ă©n kleur die naar boven komt.”
âThealerenâ noemen Corrie en Madeleine Broks hun lezingen in theatervorm. Hun optreden, waarbij ze aan de hand van de âKleurendiscâ herkenbare situaties nabootsten, was een van de hoogtepunten van het congres van november. Tijdens HĂ©t Secretaressecongres van april is âCorrie Broks & Coâ, zoals hun acteer- en trainingsbureau heet, weer van de partij. Wij hadden alvast een kleurrijk gesprek met dochter Madeleine.
Tekst Ellen Smink | 10 december 2024
Corrie Broks werkte al jaren in de ouderenzorg, toen ze besloot haar jeugddroom waar te maken en alsnog een theateropleiding te volgen. Haar passie voor theater bracht ze over op haar dochter Madeleine, die pedagogiek studeerde en daarna zowel in de jeugdzorg als in het onderwijs werkte. Zeventien jaar geleden besloten moeder en dochter hun krachten te bundelen. âWe wilden middels theater zaken onder de aandacht brengen. We noemen het âSpiegeltheaterâ; we spiegelen dingen die in de praktijk rond allerlei themaâs spelen.â Zeventien jaar na de oprichting van hun acteer- en trainingsbureau werken moeder en dochter nog steeds met veel plezier samen. Madeleine: âHet is een gouden combinatie. We hebben dezelfde dynamiek en we gunnen elkaar het beste. Het theaterwereldje is een competitief wereldje, waarin men graag de beste en leukste wil zijn. Omdat die competitie tussen ons totaal niet voelbaar is, kan je heel mooi samenwerken.â
âIn je felle kleur ben je nooit leuk en moeilijk voor de ander te begrijpen.â
Vier gedragsstijlen
Tijdens hun âThealeershowâ houden Corrie en Madeleine de zaal spiegels voor op basis van de DISC-kleuren. De kleuren staan voor vier gedragsstijlen: rood (Dominant/Dynamisch), geel (Inspirerend/Invloedrijk), groen (Stabiliteit) en blauw (ConsciĂ«ntieus). âJe hebt nooit Ă©Ă©n kleur in je karakterâ, vertelt Madeleine. âJe bent een mengeling van meerdere kleuren, maar er is altijd wel Ă©Ă©n kleur die naar boven komt. Die kleur laat je vooral zien op het moment dat je frustratie voelt of dat het niet zo loopt zoals je gedacht hebt. In je felle kleur ben je nooit leuk en moeilijk voor de ander te begrijpen. Wij brengen de theorie van de kleuren in beeld. Het leuke is dat dat meteen voor herkenning zorgt, omdat elke kleur op een andere manier communiceert.â
Kenmerken en kwaliteiten
Hoe dat in de praktijk gaat? Madeleine geeft er graag wat sprekende voorbeelden van. âElke kleur heeft zijn eigen kenmerken en kwaliteiten. Blauw is bijvoorbeeld meer de analyticus die beschouwend is. Blauw wil overal over nadenken en weten waarom hij bepaalde dingen moet doen. Rood is een beetje dominant. Dat klinkt misschien negatief, maar die kleur is juist heel goed om de leiding te nemen en de lijnen uit te zetten. Groen is de zorgzame, de verbinder en teamplayer die er voor zorgt dat de ander op het juiste moment aandacht krijgt. Geel is in gezelschap nadrukkelijk aanwezig. Geel is de enthousiaste creatieveling, die humor en sfeer in het team brengt.â
âElke kleur heeft zijn eigen kenmerken en kwaliteiten.â
Geen goed of fout
Bij een goede samenwerking versterken de vier kleuren elkaar, weet Madeleine. âToont de ander te sterk kleurgedrag en heb je daar last van, dan is het goed om het met elkaar te bespreken. Iedereen reageert vanuit een eigen karakter. Er is dus geen goed of fout. Het maakt het alleen wel makkelijker als je weet welke kleur de ander is en kan zeggen: âals jij heel rood wordt, doet het wat met mij, kunnen we daar eens over pratenâ. Als blauw bijvoorbeeld heel stil wordt, kan geel er niet mee leven. Die snapt niet wat er aan de hand is. Andersom is het zo dat blauw meer structuur wil als geel erg geel wordt. In de zorg zie je vaak dat de samenwerking tussen rood en groen het grootste probleem is. Rood is heel eerlijk en heeft het hart op de tong. Groen is de denker en heel gevoelig. Groen maakt zich direct zorgen om het directe van rood. Blauw denkt daar heel anders over. Die vindt het juist fijn als rood direct is, want dan wordt het alleen maar duidelijker.â
Drie kernwaardes
Op de website van Corrie Broks & Co staan hun drie kernwaardes vermeld die ze ook aan andere willen meegeven. Madeleine licht ze graag toe.
- Kale waarheid met het hart
Madeleine: âDurf feedback te geven. Feedback is de moeder van de communicatie. Als je iets niet met elkaar durft te bespreken, kan je ook niet samenwerken. Vaak zien we dat mensen er omheen draaien als ze feedback willen geven aan een collega met wie ze moeite hebben. Dan begrijpt de ander niet wat er wordt gezegd. Zeg nu eens wat je echt wil zeggen, datgene wat je aan de keukentafel tegen je partner zegt en wat je in een roddel over die ene persoon met je collegaâs bespreekt. Die waarheid kan je echt op een liefdevolle manier naar de ander overbrengen.â - Stop je ego in je tas
Madeleine: âDenk niet meteen dat de ander het slechtste met je voor heeft als die persoon naar je toekomt en zegt waar hij tegenaan loopt. Het is juist fijn dat hij dat doet, want hij doet het omdat hij met je wil samenwerken. Laat dat het uitgangspunt zijn en stop dat ego nu eens weg, want dat zit ons allemaal wel erg dwars.â - Ik ben wie ik ben
Madeleine: âIedereen heeft zijn eigen kleurtje. Dat maakt je ook mooi. Je kunt soms tegen dingen aanlopen die je met de ander wil bespreken, maar zie ook in dat een ander kleurtje nu eenmaal anders op dingen kan reageren en heb daar een beetje begrip voor. Je hoeft ook niet alles te bespreken. Accepteer het als iemand wat anders reageert. Die ander heeft weer andere kwaliteiten. Denk van jezelf: ik ben wie ik ben. Maar heb er ook respect voor dat de ander nu eenmaal anders is.â